7 sposobów na nieodkładanie rzeczy „na jutro”

odkladanie

Każdy ma jakieś marzenia. Bez wyjątku. Są i tacy, którzy te marzenia realizują. Niestety większość chce je realizować „od jutra”. To powszechna przypadłość i trudna do zwalczenia, ale można nad tym zapanować. Na tak zwany „odjutrym” jest nawet bardzo mądre słowo – prokrastynacja. Jeżeli planujemy naukę nowego języka, szukanie nowej pracy, dietę lub cokolwiek innego, i codziennie czujemy tę siłę, która… na pewno nadejdzie jutro, i która pozwoli nam od jutra wziąć się z pełnym zapałem do pracy to właśnie prokrastynujemy. Gdy przychodzi ten moment w ciągu dnia, w którym moglibyśmy zacząć pracować nad tym o czym przecież marzymy, w głowie odzywa się mały głosik, który mówi: „Może by zacząć? Ale dziś był ciężki dzień, nie mam siły na to, zresztą już późno, jutro wcześniej zabiorę się do tematu. Od jutra ostro, nadrobię, ale dziś jeszcze chwilę pooglądam filmiki o kotach… przecież jeden dzień nie zmieni mojego życia…”. I tak to może sobie trwać latami. Odkładać możemy nie tylko realizację swoich marzeń, bywa że odkładamy obowiązki. Jak z tym walczyć? Oto kilka rad:

 

  1. Skup się na priorytetach

Aby skutecznie walczyć z prokrastynacją musisz określić co jest dla Ciebie naprawdę ważne. Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, czego tak naprawdę chcesz. Chcesz nauczyć się nowego języka albo wykonać zadanie, dzięki któremu być może zyskasz klienta lub awansujesz, ale gdy wieczorem masz wolną chwilę, spędzasz ją przeglądając facebooka lub oglądając seriale? Co sprawi Ci większą radość? Z czym poczujesz się lepiej? Co będzie dla Ciebie bardziej wartościowe? Jakie są Twoje priorytety? Wypunktuj je i za każdym razem gdy przyjdzie Ci ochota odłożyć realizację spraw ze szczytu tej listy, pomyśl o tym jak będziesz się czuć, gdy osiągniesz swój cel. Uświadom sobie, że kolejny odcinek serialu nie przybliży Cię do niego.

  1. Zrób listę

Lista celów jest jednym z najważniejszych i najbardziej motywujących narzędzi jakimi dysponujemy w walce z prokrastynacją. Zapisz swoje cele, choćby na małym kawałku papieru i umieść w widocznym miejscu, tak aby często tę listę widzieć. Patrz na swoje marzenia. Niech Ci się przypominają kilkaset razy dziennie.

 

  1. Zacznij od małych zadań

Bywa że widząc ogrom zadania do wykonania, lub obrany przez nas cel jest zbyt odległy, niewyobrażalny, zniechęcamy się i odkładamy realizację tego zadania. Jest na to sposób. Podziel swój cel na kilka mniejszych. Chcesz schudnąć 30 kg? Praca do wykonania jest potężna, może przerażać. Ale uświadom sobie, że to jest do zrobienia. Zmień tylko swój cel na kilka mniejszych, np., że przez najbliższe 2 miesiące zrzucisz 5 kg. A po tym czasie ustanowisz sobie nowy cel.

 

  1. Planuj swój dzień

Niemal wszyscy ludzie, którzy osiągnęli sukces, planują swój dzień. W ten sposób można wykonać więcej zadań, lepiej wykorzystać czas i być bardziej skupionym na działaniu. Mając wyznaczony czas na wykonywanie pewnych czynności, łatwiej jest się zdyscyplinować i wejść w „tryb roboczy”. Jeżeli w terminarzu masz zapisaną naukę gry na gitarze w godzinach 19:00-21:00, to w momencie wybicia tej godziny po prostu wstajesz i idziesz grać. Bez terminarza, proces zachodzący w Twojej głowie mógłby wyglądać tak: „Oj, dziś miałam pograć na gitarze. Dobra, to wieczorkiem, przed spaniem, jak dopiję herbatę i nastawię pralkę”. W rezultacie może się udać, ale szanse są raczej niewielkie, bo po nastawieniu pralki zadzwoni koleżanka, pies będzie chciał wyjść na spacer, aż w końcu sobie powiesz… „dziś już nic z tego, jutro pogram…”.

 

  1. Wstawaj wcześnie

Może myślisz, że jesteś sową, nie skowronkiem, ale wystarczy ok. 21 dni, aby zmienić to przyzwyczajenie. Okazuje się, że w ciągu dnia łatwiej jest się nam zdyscyplinować, jesteśmy bardziej nastawieni na działanie niż na relaks i odpoczynek po całym dniu. Poprawia efektywność w 9 przypadkach na 10.

 

  1. Obudź w sobie dziecko

Jeżeli masz dziecko to wiesz, że potrafi rankiem, zaraz po przebudzeniu, wstać z łóżka i bez zbędnych wstępów typu śniadanie i mycie zabrać się do roboty, czyli zabawy. To jest niesamowite. Dziecko działa, nie zastanawia. Bądź jak to dziecko. Mając swoją listę celów, realizuj po kolei wszystkie jej punkty. Nastaw się na cel jak dziecko na zabawkę.

 

  1. Wyeliminuj to co Cię rozprasza

To bardzo trudne. Pracując przy komputerze co chwilę mamy ochotę podglądnąć facebooka, twittera lub stronę o plotkach na temat celebrytów. Do tego dochodzi jeszcze telewizor, telefon i inne. Niech Cię to nie dotyczy. Wyłącz wszystko. Możesz zaplanować przerwy, w trakcie których będzie Ci wolno podglądnąć na co masz ochotę, ale pomiędzy tym czasem – pełne skupienie i uwaga na zadaniu.

 

Nie ma większego zwycięstwa niż wygrać ze swoimi słabościami. Nie jest to łatwe ale tych kilka pomysłów może odrobinę pomóc. Są też inne sposoby na zmotywowanie się do działania, dyscyplinowanie się i zarządzanie czasem. Z pewnością warto je wypróbować, bo na każdego może działać coś innego. Życzymy powodzenia i jeżeli macie swoje sposoby jak walczyć z prokrastynacją, podzielcie się nimi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>