Ćwiczenia – poradnik dla początkujących

cwiczenia-dla-początkującychJak pokazały badania istnieje całkiem spora grupa ludzi, którzy po zakończeniu swojej szkolnej kariery sportowej, czyli od ostatniej lekcji WF-u, nigdy nie podejmowali aktywności fizycznej. Przynajmniej nie w pojęciu świadomego uprawiania sportu, ćwiczenia. Jeżeli należysz do tej grupy ale czujesz, że czas zmienić tę sytuację choć nie bardzo wiesz jak się do tego zabrać, to ten krótki poradnik jest dla Ciebie. Oto kilka przydatnych rad dla tych, którzy nie mają pojęcia jak, ale chcą zacząć żyć aktywnie i zdrowo.

 

  1. Pij dużo wody

Nieważne jaki jest Twój poziom zaawansowania w ćwiczenia, co zamierzasz uprawiać i z jakim zaangażowaniem – pij dużo wody. Zapomnij o gazowanych napojach. To ma być woda! Musisz być dobrze nawodniona zawsze. Swoją droga to ciekawe, jak wielu ludzi zapomina o przyjmowaniu odpowiedniej, zdrowej ilości płynów i ogranicza się do tego co zaserwują sobie pry kawie i herbacie.

 

  1. Nie bądź dla siebie zbyt surowa

Nigdy wcześniej nie ćwiczyłaś? Nie próbuj nadrobić straconego czasu od razu. Nie ukończysz maratonu w pierwszym tygodniu treningu biegowego. Rozruszaj się, w przeciwnym razie możesz rozpocząć swoją przygodę od przykrej kontuzji, która nie tylko Cię wykluczy na kilka tygodni, ale też zniechęci i zniszczy zapał. Uwierz, że o kontuzję łatwiej niż by się mogło wydawać.

 

  1. Jedz zdrowo, odpowiednio się odżywiaj

Aktywność fizyczna jest super, ale jeżeli Twoim głównym celem jest poprawa stanu zdrowia, koniecznie musisz dobrać odpowiednią dla siebie dietę.

 

  1. Pamiętaj o rozciąganiu i rozgrzewce

Nie bagatelizuj rozgrzewki. Poszukaj informacji o swojej dyscyplinie, o tym, które mięśnie są najbardziej angażowane w trakcie ćwiczeń i zadbaj o odpowiednie ich przygotowanie do wzmożonego wysiłku.

 

  1. Nie bój się łamać swoją rutynę

Jeżeli już zaczęłaś i po jakimś czasie zaczynasz się nudzić, zmień dyscyplinę, mieszaj plany treningowe, zmieniaj zestawy ćwiczeń. Dbaj o to, żeby nie być znudzoną.

 

  1. Ubieraj się odpowiednio

Ubranie odpowiednie to przede wszystkim ubranie wygodne. Właściwy dobór stroju korzystnie wpłynie na Twój komfort, samopoczucie, jakość treningu. Obecnie do każdej dyscypliny można dobrać zestaw na każdą pogodę, pamiętaj tylko, że nie musisz mieć butów i sportowej bielizny z najwyższych półek aby zacząć. Istnieją tanie i dobre rozwiązania.

 

  1. Używaj swoich narzędzi prawidłowo

Jednym z najczęściej popełnianych przez osoby początkujące błędów, jest niewłaściwe użycie narzędzi. Dotyczy to np. siłowni, gdzie każda maszyna czy ławka jest skonstruowana do specyficznego użycia. Dotyczy to jednak nie tylko siłowni. Czy wiesz jaka jest prawidłowa technika chodzenia z kijkami Nordic Walking? Albo jak optymalnie ustawić przełożenie w rowerze? Nie bój się pytać. Na pewno znasz kogoś kto Ci może wyjaśnić to i owo.

 

  1. Nigdy się nie poddawaj

Ten oklepany frazes jest jednak ważny. Nie poddawaj się w walce i pamiętaj o jednym – że można upaść, ważne żeby się podnieść. Zawaliłaś trening z lenistwa? Od tygodnia nie wyszłaś biegać? A może to już miesiąc? To nic. Po prostu wróć do tego co było przed.

 

  1. Odpoczywaj

Pamiętaj o właściwej dawce odpoczynku. Regeneracja jest absolutną koniecznością. Bez tego ani rusz. Przetrenowując się możesz wyłączyć się ze sportu na dłużej, niż robiąc odpowiednie przerwy pomiędzy treningami.

 

  1. Znajdź kompana do ćwiczeń

Osoba, która razem z Tobą trenuje oprócz towarzystwa daje Ci duże szansę na powodzenia. Zobowiązania względem kogoś bardzo motywują, sprawiają, że nie odpuszczamy. Wzajemne wsparcie i rozrywka… same zalety. Koniecznie namów przyjaciółkę.

 

  1. Graj muzykę

Jeżeli to możliwe, słuchaj muzyki w trakcie treningu (oczywiście jeżeli lubisz muzykę). To znakomicie energetyzuję, motywuje i zapala do działania, do wysiłku.

 

Podjęcie aktywności fizycznej nie musi wiązać się ze smutną koniecznością, wyrzeczeniami i ciągłym zmęczeniem. Sport uzależnia. To naprawdę może być przyjemne i sama się przekonasz jak bardzo uzależnia. A może masz jeszcze jakieś rady dla tych, którzy chcieliby rozpocząć trening?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>