Fakty i mity o zdrowiu, diecie i ćwiczeniach

kafty i mity

Śniadanie wcale nie jest najważniejszym posiłkiem dnia, nie musisz wypijać dwóch litrów wody dziennie, witaminowe suplementy nie uczynią Cię zdrowszym. Zaskoczona? Czytaj dalej, takich nowości jest więcej. Obalamy mity dotyczące naszego zdrowia.

Mit nr 1: Szczupłe osoby są zdrowsze

Nie ma możliwości oceny stanu czyjegoś zdrowia tylko na podstawie obserwacji. Szczupła osoba może mieć zdecydowanie gorszy stan zdrowia od osoby z nadwagą. Na to jak wyglądamy ma wpływ wiele czynników i chociaż dieta ma zdecydowanie największy, nic nie jest przesądzone. Z pewnością nieraz spotkałaś chorowitych chudzielców, którzy kondycyjnie i zdrowotnie są daleko w tyle za „pucatymi”, wysportowanymi atletami. Pamiętaj, że indeks BMI (Body Mass Index), który określa Twój stan zdrowia na podstawie obliczeń ilości tłuszczu w odniesieniu do masy całkowitej, nie jest wcale tak dobry, jak się do niedawna wydawało.

 

Mit nr 2: Musisz codziennie wypijać co najmniej 8 szklanek wody

Niekoniecznie. Nawodnienie organizmu jest jak najbardziej pożądane i zdrowe, woda jest zdrowa, bez dodatków, cukrów itp. ale przysłowiowe 2 litry (lub 8 szklanek), które powinno się wypijać w ciągu dnia to niekoniecznie prawda. Każdy człowiek ma inne zapotrzebowanie i nie wiadomo nawet skąd owe magiczne 2 litry się wzięły (prawdopodobnie teoria ta sięga roku 1945). Rzecz jasna woda Ci nie zaszkodzi, może pić ile dusza zapragnie, lecz w normalnych warunkach Twoje zapotrzebowanie na wodę jest regulowane przez odczuwane pragnienie. Jeżeli jednak nie ufasz swoim odczuciom, najprostszą metodą na sprawdzenie czy jesteś odwodniona jest obserwacja koloru moczu. Prawidłowy kolor to słomkowy, żółty, jasny. Ciemny kolor moczy świadczy o niedostatecznym nawodnieniu organizmu.

 

Mit nr 3: Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia

Teorie dotyczące tego zagadnienia są różne, często sprzeczne. Jednak najlepszym doradcą w tym względzie powinien zostać Twój żołądek. Znane są korzyści jakie odnosimy spożywając pierwszy posiłek o poranku (zwłaszcza jeżeli jest on odpowiednio skomponowany), ale jeżeli nie odczuwasz głodu i wcale nie masz ochoty na jedzenie, to posłuchaj co Ci podpowiada Twój organizm.

 

Mit nr 4: Robienie „brzuszków” sprawi, że schudniesz

Nieprawda. To wcale nie działa w ten sposób. Jeżeli będziesz gimnastykować tylko mięśnie brzucha, wzmocnisz je, ale niekoniecznie będzie się wiązać ze spalaniem tłuszczu. To zresztą tyczy się każdej partii mięśni. Nie zmniejszysz obwodu uda robiąc codziennie serię przysiadów itp. ćwiczenia te sprawią, że Twoje mięśnie będą rosnąć i się wzmacniać, niezależnie od ilości tłuszczu, który jest pod skórą. Oznacza to, że jeżeli chcesz popracować nad konkretnym fragmentem swojego ciała, musisz to zrobić przez ogólną redukcję tkanki tłuszczowej. Aby to osiągnąć konieczna jest odpowiednia dieta i zróżnicowana aktywność fizyczna (taka, która będzie angażować różne partie mięśniowe).

 

Mit nr 5: W ciąży nie wolno ćwiczyć

Tak naprawdę, jeżeli przebieg ciąży jest prawidłowy, pewne ćwiczenia są wręcz zalecane. Oczywiście niezbędny jest w tym umiar i rozsądek. Nie nastawiaj się na bicie rekordów i wyciskanie z siebie siódmych potów. Zawsze skonsultuj się ze swoim lekarzem i sprawdź, które ćwiczenia należy bezwzględnie wykluczyć.

 

Mit nr 6: Suplementacja witaminami sprawi, że będziesz zdrowsza

Twój organizm bezwzględnie potrzebuje witamin, ale pamiętaj, że odpowiednio zbilansowana dieta dostarczy Ci wszystkiego, czego potrzebujesz.

 

Mit nr 7: Kobiety, które ćwiczą z obciążeniem wyglądają na „mięśniaków”

Nie każdy w ten sam sposób reaguje na pewne rodzaje aktywności fizycznej. Niektórzy mają predyspozycje by się rozrastać i przybierać, inni wręcz odwrotnie. Nie jest jednak prawdą, że jeżeli będziesz ćwiczyć na siłowni przy użyciu sztangi i hantli, staniesz się nienaturalnie umięśniona i mniej kobieca. Prawda jest taka, że aby tego typu ćwiczenia miały wpływ na Twoją sylwetkę, musiałabyć ćwiczyć naprawdę baaaardzo dużo i zachowywać przez cały ten czas ostry reżim żywieniowy, zakładający przyjmowanie dużej liczby kalorii. Żeby się „rozrosnąć” mięśniowo, musisz się naprawdę starać, to nie stanie się przypadkiem (jest to również związane z poziomem testosteronu w kobiecym ciele). Możesz więc śmiało ćwiczyć z ciężarkami, to duże korzyści.

 

Mit nr 8: W ciąży musisz jeść za dwoje

Absolutnie nieprawda. Większość lekarzy zaleca spożycie jedynie 300 kalorii ponad „normalne” zapotrzebowanie kaloryczne. Najłatwiej swoje zapotrzebowanie kaloryczne obliczyć, w przypadku kobiety, przyjmując około 30 kalorii na kilogram masy ciała (zapotrzebowanie może się różnić m.in. od rodzaju wykonywanej pracy).

 

Mit nr 9: Schudnę ćwicząc

Niestety może się tak nie zdarzyć. Większość badań wskazuje, że same ćwiczenia, bez zmiany żywieniowych nawyków, bez odpowiedniej diety, nie dadzą porządnych efektów. Zadziałać może natomiast mechanizm odwrotny – zmiana diety na bardziej odpowiednią, wykluczenie z jadłospisu „tych złych” pyszności i zmniejszenie ilości spożywanego jedzenia, przyniesie efekty w postaci utraty wagi, nawet bez ćwiczeń. Oczywiście idealna sytuacja jest taka, że ćwiczymy i dbamy o to co jemy. Wtedy rezultaty będą szybsze i lepsze, bo nasze ciało sprężyste, jędrne, gibkie i w ogóle fit.

 

Mit nr 10: Antybiotyki pomagają przy przeziębieniu i grypie

Przyczyny chorób mogą być różne. Przeziębienie i grypa to przypadłości powodowane przez wirusy. Na nic więc antybiotyki, które zabijają bakterie kompletnie nie radząc sobie z wirusami.  Powody, dla których lekarz może Ci zalecić kurację antybiotykową to przekształcenie się jej z infekcji wirusowej na bakteryjną. Pamiętaj, że antybiotyki zabijają również te dobre bakterie w Twoim organizmie, dlatego warto w tym czasie zwiększyć spożycie jogurtów i kefirów, które zawierają tzw. żywe kultury bakterii.

 

Mit nr 11: Produkty odtłuszczone są lepsze od tych o pełnej zawartości tłuszczu

Sporo smaku w niektórych produktach pochodzi właśnie z tłuszczu. Dlatego też, w przypadku żywności odtłuszczanej dodawanych jest sporo ulepszaczy smaku, jak chociażby cukier. Dlatego należy wcześniej zapoznać się z etykietą na produkcie. Poza tym, tłuszcze (ale tylko tzw. nienasycone) w odpowiedniej ilości (czyli niewielkiej), są dobre dla naszego zdrowia.

 

Mit nr 12: Nie zajdziesz w ciążę w czasie okresu

Technicznie nie, ale nie do końca. Współżycie w czasie okresu może skończyć się ciążą a to dlatego, że żywotność plemników, w sprzyjających okolicznościach, może wynieść nawet 7 dni. A w tym czasie możesz jajeczkować.

 

 

A jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Liczba komentarzy: 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>