Ile kalorii potrzebuje Twój organizm?

 

zapotrzebowanie kaloryczne - wagaOd pewnego czasu można zauważyć pewien trend wśród dietetyków, który polega na negowaniu metod budowania diety na podstawie wyliczeń kaloryczności posiłków. Są też jednak głosy, które mówią, że wciąż jest to jedna z najlepszych metod służących prawidłowemu konstruowaniu jadłospisu. Jak jest w rzeczywistości? Trudno stwierdzić, pewne jest jednak, że liczenie kalorii może być przydatne w niektórych sytuacjach.

Kluczem do korzystania z tej metody jest prawidłowe określenie zapotrzebowania energetycznego naszego organizmu. Można to zrobić bardzo prosto – korzystając ze wzoru:

Wzór dla kobiet: (10 x waga w kilogramach)+(6,25 x wzrost w centymetrach)-(5 x wiek w latach) – 161

 

Wzór dla mężczyzn: 10 x waga w kilogramach)+(6,25 x wzrost w centymetrach)-(5 x wiek w latach) + 5

Uwaga! Otrzymany ze wzoru wynik to liczba kalorii, które Twój organizm spala przy założeniu totalnego lenistwa. Cały dzień nic nie robienia. Tyle Twoje ciało potrzebuje jedynie dla podtrzymania funkcji życiowych. No i oczywiście do tego dochodzą kwestie genetyki, masa mięśniowa i inne. Dlatego wynik ten rzadko bywa bardzo akuratny. Przyjmuje się, że jego dokładność to około 200 kalorii w jedną i druga stronę. I pamiętaj – tyle potrzebujesz by przeleżeć dzień!

 

Masz wyliczone? W porządku. Uzbrojona w taką wiedzę możesz teraz skonstruować swoją dietę. Przyjmuje się, że aby „zgubić” kilogram, trzeba spalić 7000 kcal. W teorii, spędzając tydzień na łóżku z ustaloną dietą na poziomie 1000 kcal, po tym czasie ważyłabyś mniej o kilogram. Zakładając, że oprócz leżenia wykonujesz inne czynności, a może nawet uprawiasz sport, dieta na poziomie 1500 kcal powinna przynieść bardzo szybkie (choć nie zawsze, wbrew pozorom, dobre dla Ciebie) rezultaty.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>